תורת הצבעים

פורסם ב: Uncategorized | 0

צבע הדפוס מורכב משלושה מרכיבים יסודיים והם:1- הפיגמנט שהוא החומר הנותן את הגוון, 2- המקשר החומר הקושר את הפיגמנט אל החומר המודפס ונותן גם את הברק, 3- חומרי תוספות – חומרים המשפרים את תכונות השכבה המודפסת כגון : מסייעי ייבוש, עמידה בפני שפשוף חומרי הרטבה המסייעים לטחינת הפיגמנט,
הפיגמנט לצבע שחור מקורו מן הפיח, המופק על ידי שריפת חומרים שונים בכבשנים שזה יכול להיות שריפת עצים פחם, זפת או פיח איכותי יותר המופק מבעירת דלק או שמן ,והאיכותי יותר פיח המופק משריפת גזים, את רוב הפיגמנטים לצבעים המגוונים מפיקים בצורה מלאכותית ממתכות מחצבים וצמחים שונים, צבע לבן ניתן להפיק מסיד, אלומיניום או אבץ , צבעי הדפוס הם צבעים שקופים לחלוטין המתערבבים ויוצרים גווני ביניים ולא מכסים זה את זה, להבדיל מצבע אטום ( צבעים לקירות) צבע אטום הוא צבע המכסה את הגוון שמתחתיו ומציג את עצמו ללא שינוי ותלות,
צבעי הדפוס מתייבשים בדרכים שונות כגון, ספיגה ,התאדות, חמצון ,בנוסף ישנם חומרי עזר לזירוז הייבוש כתוספת לצבע ,או “פודרה- אבקה דקה המתפזרת על כול גיליון הדפסה ברצף, הפודרה יוצרת מעין מחיצה בין גיליון לגיליון וכך חודר אוויר- חמצן בין הגיליונות ומשפר את מהירות הייבוש על ידי התחמצנות הצבע, הפודרה היא לא חומר ייבוש אלה זרז בתהליך הייבוש על ידי התחמצנות.
שלושת צבעי היסוד בדפוס הם כחול CYAN אדום מגנטה , וצהוב, משלושת צבעי היסוד אפשר להרכיב את כול יתר צבעי הקשת, צבעי הפרוצס הם צבעים מאוזנים המשלימים את עצמם מבחינה אופטית , ערבוב ביחס נכון של שלושת צבעי היסוד ייתן גוון שחור ובכול זאת כשאנחנו מדפיסים תמונה צבעונית מצבעי היסוד יש לנו גם צבע שחור מוכן בנוסף לשלושת צבעי היסוד וזאת בכדי לקבל שחור מלא בטקסטים וקונטרסט גבוה ( גם השחור בצבעי הפרוצס הוא צבע שקוף), כך כשאנחנו מדברים על הדפסה צבעונית הדפסת פרוצס היא למעשה הדפסה המורכבת מארבעה צבעים שלושת צבעי היסוד ובנוסך שחור,
צבעי היסוד בדפוס אינם נקיים במידה מספקת ועל כן ישנם השפעות מסוימות על הגוונים, ובשל כך יצרו כמה גוונים שהם יחסית יותר נקיים שאיתם ניתן לגוון על ידי ערבוב נכון גוונים נוספים (ראה בקטלוג מניפת צבעי פנטון את צבעי הבסיס לערבוב מהם נעשו כול גווני הקטלוג) ,נהוג לא לערבב בין יצרני הצבע בסדרות הפרוצס מכיוון שכול יצרן התאים את ארבעת הגוונים של צבעי הפרוצס בצורה מאוזנת,
השיטה המדויקת לקבלת צבע פנטון על פי המניפה ,הוא על ידי שקילת הצבעים במשקל מדויק לצורך ערבובם, במניפה עצמה מתחת לכול גוון יש שתי אופציות של הכנת הגוונים לערבוב: האחת לפי חלקים ,והשנייה לפי משקל, כמובן שישנם כמה פרמטרים המשפיעים על גווני צבעי הדפוס כגון :שינוי גוון בצבעי היסוד וצבעי יסוד הפנטון בין יצרן ליצרן ובין סידרת ייצור אחת לשנייה אף אצל אותו יצרן,, סוגי הנייר, גוון הנייר לובן הנייר משתנה בין סוגיו ובין היצרנים ובין סידרת ייצור אחת לשנייה,
קטלוג הפנטון מורכב מ- 4 צבעי היסוד ( פרוצס) ובנוסף צבעים נקיים המהווים את הבסיס לערבוב כול צבעי הקשת
כולל: כחול ציאן, אדום מגנטה, צהוב, שחור, אדום אש, כתום, אדום רובין, אדום רודמין,
כחול רפלקס ,סגול ,ויולט,, ירוק ,לבן שקוף ,לבן אטום, זהב, כסף, הגוונים אחידים בין לאומיים עם שמות אחידים,
בזמן ערבוב הצבעים חובה לעבוד עם כלים נקיים, אסור שיכנסו טפטופי צבע של גוון אחד למשנהו בקופסה, הערבוב חייב להיות רציף ואחיד עם כול הגוונים יחד ללא שאריות, בגמר הערבוב יש לנקות היטב את כול כלי העבודה ללא שאריות צבעים, במידה ויוצרים גוונים שלא על פי יחס מניפת הגוונים, רצוי לרשום ולשמור את מפרט השקילה של כול גוון וכך בייצור נוסף של אותו גוון צבע ניתן להגיע לערבוב חוזר וקבלת גוון זהה, רצוי לשמור דוגמת הגוון מהמהדורה הראשונה לצורך השוואה למהדורות הנוספות,, חשוב להדגיש במהדורות נוספות בכדי לקבל תוצאה זהה חובה שכול הפרמטרים יהיו זהים לחלוטין, כגון סוג הנייר, לובן הנייר, יצרן הנייר, משקל הנייר, גוון הצבעים לערבוב, יצרן הצבעים ,ואף סדרת הצבעים, לא תמיד ניתן לדייק בפרמטרים אלו,
את מניפת הצבעים- הפנטון יש לשמור בארון סגור במקום חשוך, לאורך זמן האור משפיע על גוון הנייר שאט אט הנייר מצהיב, וכך גם גווני הפנטון משתנים עקב שינוי גוון לובן הנייר, הרי אמרנו שצבעי הדפוס הם צבעים שקופים המתערבבים ביניהם כך שגם שינוי גוון הנייר משנה את גוון הצבעים, חשוב להדגיש צבעי הפנטון שבמניפה תיאורטית הם נכונים מדויקים ותואמים בערבובם, בכדי לקבל תוצאה מדויקת בגוון המודפס נצטרך להדפיס על אותו סוג נייר של המניפה ,באותו לובן ,ועם אותו יצרן צבעים ומאותה סידרה שיוצרה המניפה, פרמטרים שאין אפשרות לשמר וליישם, אך התוצאה בכול זאת הכי קרובה למפתח הגוונים במניפה ולפעמים עושים תיקונים בערבוב ומשפרים את הגוון בהתאם לנדרש